Thuis bij Jan-Willem Bastmeijer

"Ook voor mij is een standaard werkdag niet meer wat het was"

Voor iedereen is het een vreemde en spannende tijd. Welke maatregelen volgen er? Hebben ze al effect? Zijn er genoeg IC plekken? Houden de artsen en verpleging het vol? Hoe vergaat het mij, mijn ouders en de buurman van 80+? Mijn reeds betaalde vakantie naar Kroatië? Wat gaat dit doen met de economie of dichterbij, mijn eigen baan?

Ook voor mij is een standaard werkdag niet meer wat het was. Nooit eerder in mijn werkende leven maak ik zo weinig kilometers als nu. Het (overigens te begrijpen) sluiten van de scholen heeft ertoe geleidt dat ik mijn “home office” nu moet delen met vier bijzonder drukke “medewerkers”. Te bestaan uit mijn vriendin en drie kereltjes van respectievelijk 6, 9 en 11 jaar oud. Een spanningsboog van een garnaal (met name de jongste twee), het mooie weer en elkaars aanwezigheid zorgt voor enorm veel afleiding en we moeten allemaal flink wennen aan de nieuwe werkelijkheid. Daarentegen is het ook heel gezellig en interessant om te zien hoe iedereen hier mee omgaat.

"Veel vergaderingen, maar ook consultancy werkzaamheden doen wij op afstand"

Een voordeel van werken in de IT, om wat preciezer te zijn, in Data management en Business Intelligence, is dat wij natuurlijk al erg gewend zijn om zaken digitaal te doen. Veel vergaderingen, maar ook consultancy werkzaamheden doen wij op afstand (remote). Dit voorkomt reistijd, reiskosten, spaart het milieu en zorgt voor een betere werk-privé balans. Het remote werken is iets wat wij, ook voor het Corona-virus, al bij veel TOPdesk trajecten doen.

Wanneer een organisatie TOPdesk als cloud oplossing afneemt (TOPdesk as a Service) kunnen wij eenvoudig op afstand de TOPdesk data via de Odata feed uitlezen. Hiervoor hoeft de betreffende organisatie een aantal simpele stappen te doorlopen. Ten eerste ons te voorzien van de betreffende URL, ons aan te maken als TOPdesk user met de juiste rechten. Als laatste wordt het standaard TOPdesk datamodel in Power BI gevuld en kan het standaard TOPdesk Report pack worden gebruikt. Veelal voeren wij in overleg met de klant in één tot drie dagen klant specifieke wijzigingen door. Na validatie kan de TOPdesk klant per direct gebruik maken van de verkregen inzichten. Ook het verzorgen van BI-trainingen doen wij op afstand. Dit alles kan remote heel efficiënt worden uitgevoerd.

Zoals eerder omschreven hebben sommige organisaties het juist enorm druk, maar biedt de situatie voor anderen weer ruimte om bepaalde zaken op te pakken. De Servicedesk heeft het de afgelopen weken met name druk gehad met het faciliteren van thuiswerken. Samenwerkingsplatformen zoals Teams en Zoom zijn nog nooit zo actief gebruikt. Dit met alle mogelijke gevolgen van dien.

"Nu komt er misschien wel tijd beschikbaar om andere zaken op te pakken"

Wanneer zulke zaken goed zijn ingeregeld en de situatie (enigszins) normaliseert, komt er misschien tijd beschikbaar om andere zaken op te pakken. Denk bijvoorbeeld aan je service management rapportages. Inzicht krijgen in het type meldingen en changes in deze tijd en de periode direct na alle huidige beperkingen. Hiermee ben je klaar om service management nog beter op de kaart te zetten en op basis van de verkregen inzichten de processen continue te kunnen verbeteren als de boel weer op gang komt.

Mocht je deze wens hebben en is er nu gelegenheid tijd om dit op te pakken, dan helpen wij je graag verder vanaf een veilige afstand. Stuur voor een eerste kennismaking een e-mail naar jan-willem.bastmeijer@2foqus.nl of stuur mij een uitnodiging via LinkedIn.

Jan-Willem Bastmeijer