Deep dive into Qlik Cloud en ontdek Spaces

– door Michiel Hofsteenge
“Qlik Cloud heeft mijn organisatie gered!” Dat is natuurlijk één van de mooiste complimenten die je als organisatie kan krijgen van een klant. Waarom deze klant zo enthousiast is, leg ik graag uit in mijn 7-delige blog over de mogelijkheden en inhoud van Qlik Cloud. Mijn naam is Michiel Hofsteenge, consultant bij 2Foqus en Qlik Cloud fanaat.

Qlik Spaces

Wanneer je veel documenten op je laptop hebt staan, wil je deze waarschijnlijk graag onderverdelen in mappen. Op je telefoon heb je jouw foto’s waarschijnlijk ook in verschillende mappen staan. Je wilt tenslotte niet dat iemand de gekke foto’s van je partner, huisdier of kind ziet op het moment dat je de vakantiefoto’s van afgelopen zomer laat zien. Of je gebruikt mappen om apps bij elkaar te centreren. Sommige mensen zijn heel ordelijk, andere zijn juist iets slordiger in het dagelijks leven.

Zonder te beseffen onder welke van de twee jij valt, helpt Qlik je een ordelijk persoon te worden. In ieder geval, zolang je met hun product werkt. In dit blog ga ik het hebben over Spaces, of ruimten als je webbrowser in het Nederlands staat.

Type Spaces

In de basis kent Qlik op dit moment vier verschillende spaces; een personal, een shared space, een managed space en de vreemde eend in de bijt, een data space. Een personal space is enkel voor jezelf en wat daarin staat is ook echt voor jou. Een shared space is bedoeld voor de ontwikkeling. Meerdere mensen kunnen samenwerken aan een app om deze te ontwikkelen. In eerste instantie was het enkel voor de eigenaar mogelijk om een script te bewerken. Maar, het lijkt erop dat Qlik hierop teruggekomen is en dit binnenkort gaat aanpassen. Naast een shared space is er dus ook een managed space. Zie dit als een productieomgeving. Er staat altijd een kopie van de app in een shared omgeving.

Data Space

Dan bestaat er ook nog de data space. Deze space was tot voor kort beschikbaar voor iedereen die Qlik Cloud gebruikte. Het was een plek om data marts en andere bestanden in op te kunnen slaan. Helaas hebben ze deze functionaliteit eruit gehaald en is deze nog enkel beschikbaar voor klanten die Data Integration als product hebben aangeschaft. Persoonlijk vind ik dit enorm jammer. Het was een prima oplossing voor de matige folderstructuur. Gelukkig geven ze zelf het zelf ook aan. ‘We are not a storige provider’.

De spaces kunnen worden teruggevonden in de catalogus. Hier staan dus al je apps, data, links, machine learning zaken en straks ook je automations netjes geordend. Voor nu staan de automations nog in je personal. Er is ons beloofd dat dit binnenkort op een andere plek beter beheerd kan worden. Daar gaan we dan ook maar vanuit. Wat automations zijn, dat lees je binnenkort in blog 5.

Qlik Spaces - 2Foqus Data Analytics

Rechten in Qlik

Het grootste voordeel van het ordenen is: rechten! Al ben ik groot voorstander van het openstellen van je data binnen de organisatie, is er altijd data die niet voor een ieder inzichtelijk is of hoort te zijn. Zo wil je niet dat je HR-data zomaar voor iedereen zichtbaar is. Het rechten toekennen kan op een beperkt aantal manieren. In Qlik Enterprise waren we gewend om helemaal los te kunnen gaan met het instellen van, al dan niet dynamische, rechten. In Qlik Cloud is dit aanzienlijk vergemakkelijkt. Betekent het dat het daarom minder is? Als je het mij vraagt, zeer zeker niet.

Active Directory koppeling

Door het koppelen van je Active Directory (dat ding waar al je gebruikers in staan met de daarbij behorende rechten) aan je tenant, houd je het beheer van je rechten op één plek. Je kan dan de groepen gebruiken die je gewend bent. Zo hoef je bij nieuwe medewerkers er niet aan te denken om diegene ook de juiste rechten te geven in Qlik. Per groep of gebruiker kan je weer rechten toewijzen. Tip! Doe dit wel gelijk aan het begin van het inrichten van je omgeving.

Qlik Spaces afbeelding - 2Foqus Data AnalyticsPersonen rechten toekennen

Wil je geen groepen rechten geven, maar personen apart, dan is dit ook gewoon mogelijk. Gebruik daarvoor het toevoegen van de members of share een dashboard met een persoon. Ondanks dat iemand dan geen rechten heeft op de space kan die wel het dashboard openen. Hierdoor hoef je niet perse langs IT om toegang te regelen voor je collega. Heel handig!

Notificaties en data connecties

Naast het beheren van rechten kunnen ook notificaties en data connecties worden beheerd op space niveau. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat bepaalde ontwikkelaars niet bij bepaalde informatie kunnen. Of kan je juist al je connecties centreren in één space. Dat maakt het beheer wel makkelijker, maar is minder toekomstproof. Je wilt in de toekomst wellicht niet iedereen toegang toe geven. afhankelijk van de wensen van jouw organisatie kan hierin een keuze gemaakt worden.

Shared and managed spaces - 2Foqus Data AnalyticsMijn advies is om ieder geval gebruik te maken van de shared en managed spaces. Maak tevens een Governance space aan waarin je monitoringapps kan neerzetten. Met deze apps kan je de omgeving blijven monitoren op het gebruik van de apps, de users of de omgeving an sich. Onderaan vind je een link waarin een overzicht staat van diverse monitoring apps. In deze governance space kan je tevens documenten bewaren zoals qvs.scripts, section access etc. Kijk goed naar je development lifecycle en maak daarin medewerkers verantwoordelijk voor bepaalde dashboards. Mocht je meerdere ontwikkelaars hebben, zorg dat een ieder verantwoordelijk is voor een bepaalde chain. Op die manier benut je optimaal de spaces.

Een mens heeft in de regel een hekel aan verandering. Waarschijnlijk ligt dit euvel ten grondslag aan de tijden dat we niet naar een supermarkt konden om ons eten te halen. Continue veranderen van plek bracht onzekerheid met zich mee. Is er wel eten op de route en plek waar we heen gaan? Deze vraag kan je jezelf ook stellen bij het aanschaffen van Qlik Cloud. Spaces brengt een grote verandering met zich mee voor degenen die al eerder met Qlik hebben gewerkt. Maar, als je de filosofie begrijpt, is het allemaal erg logisch. Er ligt zeker genoeg voedsel onderweg, smaken verschillen en het blijft wennen.

In de volgende blog ga ik jullie meenemen in dataconnecties. Ook daarin zijn weer verschillende mogelijkheden met verschillende voor- en nadelen. Technieken zoals change data capture, data gateway en API’s komen aan bod. Klinkt het nu te technisch? Wees gerust, dat valt enorm mee.

Recente berichten

Haal de bezem door je Data & Analytics kast

Haal de bezem door je Data & Analytics kast

Het is lente! Tijd voor de grote voorjaarsschoonmaak. Maar terwijl je je huis onder handen neemt, waarom niet hetzelfde doen met je Data & Analytics kast? Net als een rommelige zolder vol met dingen die je niet meer gebruikt, kunnen oude, ongeorganiseerde gegevens je bedrijf vertragen en je besluitvormingsprocessen vertroebelen. Hoog tijd om de bezem door je Data & Analytics te halen. Hier is hoe.

Lees meer
Introducing Microsoft Fabric

Introducing Microsoft Fabric

Een eerste kennismaking met Microsoft Fabric -  door Martijn van 't Leengoed Wat is Microsoft Fabric eigenlijk? Het is krachtige tool die alle krachten van verschillende Microsoft-data componenten bundelt om jou te helpen de controle te krijgen over je gegevens en...

Lees meer
Meet the neighbors en maak kennis met Fullstaq

Meet the neighbors en maak kennis met Fullstaq

Meet the neighbors en maak kennis met FullstaqIn onze column Meet the Neighbors, stellen wij graag onze zusterorganisatie Fullastaq aan je voor. WIE IS FULLSTAQ? Fullstaq vertelt zelf:  – “Aangenaam kennis te maken. Wij zijn Fullstaq. Wij zijn een snelgroeiend...

Lees meer